Restauranten Skeppsbron 2 er en kro som ligger i Malmö Börshus ved Malmö Centralstation med plass til 180 gjester og en stor innglasset veranda med utsikt over kanalen. Kroverten AndreasPieplow har eid restauranten siden 1995, og driver den som et brasseri med ambisjon om å skape en trivelig møteplass i en avslappet atmosfære og god mat med inspirasjon fra verdens metropoler.
Focus fikk i 2015 i oppdrag om å levere nye restaurantskilter til Skeppsbron 2 og tydeliggjøre posisjonen i sentrale Malmö.
Utfordring
Restaurantens ligger i en sentral del av Malmö, men stedet er likevel separert fra bykjernen, siden kanalen fungerer som en separator og de fleste forbipasserende går på den andre siden av kanalen.
Konkurransen fra mer populære områder som Lilla torg og Möllevångstorgeter stor, og antall spontane restaurantbesøkende er betydelig mindre til sammenligning. Restauranten har til og med en stor innglasset veranda og begrensede muligheter for skilting, siden Malmö Börshus anses for å være en bygning med kulturhistorisk verdi. Nedenfor er et bilde av restaurant Skeppsbron 2 uten skilt.

Krovert Andreas Pieplow, Malmö
Løsning
Valget av leverandør falt på Focus, siden Andreas Pieplow ønsket en leverandør som kunne sette seg inn i og forstå restaurantens utfordringer, komme med gjennomtenkte ideer og levere skilter av høyeste kvalitet.
Focus ble raskt involvert i designprosessen og utarbeidet ulike designløsninger i samråd med krovert og bygningens eier. Etter samråd med kommunen ble noen finjusteringer innført, og til slutt ble alle parter enige om frittstående bokstaver montert på glassverandaens tak, komplett med en roterende stilistisk servitør i gult. Samtlige skilt har LED-belysning, og bokstavene har en black& white-effekt, noe som gjør at de er svarte på dagen og lyser hvitt i døgnets mørkere timer. “Mat & Bar” lyser med gult skinn.
Resultat
Vi har sett en økning på 30 % siden de nye skiltene kom opp.
Siden de nye skiltene kom opp har Andreas sett en tydelig forskjell. Restaurantens plassering er synliggjort på en helt ny måte, både på dag- og kveldstid er økningen av drop-in-gjester markant. Man gjør selvfølgelig mange andre aktiviteter på restauranten for å tiltrekke gjester, men Andreas oppgir at økningen er opp mot 30 % sammenlignet med tidligere.
Nå har restaurantskiltene våre også blitt nominert til en pris for Årets skilt i Malmö 2015. Vinnerne offentliggjøres den 15. september 2016. Det ville selvfølgelig vært flott å ta hjem prisen, konstaterer Andreas Pieplow.