Møbelkjeden Mio fortsetter sin ekspansjon på det svenske markedet, og vil i 2016 åpne fem nye butikker rundt omkring i landet. FocusNeo er stolte over å være en del av utviklingen og for å ha blitt vist tilliten til å levere utvendig skilting til Mio, blant annet til den nyåpnede butikken i Kungsbacka utenfor Göteborg.
Mio-kjedens nyeste tilskudd ligger på handelsplassen Borgås, rett nord for Kungsbacka. Handelsplassen vokser stadig, og Mio-butikken ligger i et nybygd handelshus som deles med blant annet Rusta og treningssenterkjeden Nordic Wellness. Som vanlig ved store handelsplasser er synligheten på avstand viktig for en butikk.
Utfordringen ligger i å gi kundene et mål som umiddelbart plasserer butikken i fokus og hjelper dem med å finne frem.
Her spiller også bygningens fasade og utforming en viktig rolle, og det gjelder å finne et utvendig skilt som får maksimal synlighet og gjenspeiler varemerket på beste mulige måte.
Mio-butikken har et stort innglasset inngangsparti, og man var ute etter en elegant løsning somløfter butikken og gir et moderne uttrykk.
Eksteriør skilting med gjennombrutt logotype
FocusNeo tok frem et utvendig skiltkonsept for hele butikken i Kungsbacka. Konseptet inkluderer ulike fasadeskilt, entréskilt og enklere skilt som hjelper kundene med å finne frem til vareutlevering og mer. De nye skiltene gjenspeiler varemerkets profilering i alle andre sammenhenger som hjemmeside, reklame og henvisningsskilt inne i butikkene.
Over inngangspartiet valgte Focus å montere to skilt direkte på glasspartiet. En gjennombrutt logotype direkte på fasaden er arkitektonisk bedre for hele bygget, og slipper dessuten inn lys i lokalet på dagtid siden hele vinduet ikke er dekt. Det gir et elegant uttrykk og gjenspeiler butikkens image på en harmonisk måte. Logotypens sider er svartlakkerte for å forsterke synligheten på dagtid, den hvite fronten gir en glassklar natteffekt.
Begge skiltene over inngangspartiet bygger på designen og teknikken som vi kaller Contrasta LED. Teknikken tegner logotypens kontur, og lyskilden plasseres i profilen. Skiltprofilen gir en knivskarp dag- og natteffekt, siden konturen oppleves hvit om dagen og lyser hvitt fremover under døgnets mørke timer. LED-belysningen er fra GE, som er en av verdens største produsenter av lysdiodesystemer. De hvitlysende diodene gir et skarpt, klart og jevnt lys, helt ut til bokstavkanten. Fra Mios side er man svært fornøyde med resultatet og butikkens nye profil.
Butikkens eier, Daniel Tiberg, ser allerede fremover:
– Focus har virkelig hjulpet oss med å gi vår nye butikk et moderne ansikt utad. Vi er kjempefornøyde med resultatet, og gleder oss til et fortsatt samarbeid med flere butikker og nye skilt.