Haymarket er Scandics nye konsepthotell, og åpnet i mai 2016 i det gamle PUB-varemagasinets lokaler ved Hötorget i Stockholm. Tanken bak hotellet er å skape en internasjonal pulserende møteplass med inspirasjon fra 1920-tallets stilideal kombinert med dagens kosmopolitiske storbyliv. Focus fikk æren av å hjelpe Scandic med utvendig profilskilting som med moderne teknologi og utvalgte materialer skal løfte frem hotellets genuine karakter.
Varemagasinet PUBs gründer Paul U. Bergström startet handelsvirksomhet på Högtorget allerede på slutten av 1880-tallet, og i en periode eide han i prinsippet alle bygninger rundt torget.
Haymarket flyttet inn i bygningen som ble bygd mellom 1915–1917, og som huset varemagasinet frem til 1994. Bygningens opprinnelige innredning er tydelig preget av art deco-detaljer, som ble ansett for å være supermoderne på 1920-tallet. Stilen kjennetegnes av sterke farger og dristige geometriske former, og i konseptbildene fra hotellets lobby ser vi tydelige eksempler med trapper, gelendere og vakre mønster.
Haymarkets segl utstråler også art deco med sine symmetriske mønstre, og ser man nøye etter kan man lese bokstavene HAY. Focus utarbeidet forslag og tekniske løsninger på begge segl, som ble plassert på to ulike steder på fasaden. Høyst opp på fasaden som vender mot Högtorget plasserte vi et gyllent segl som ble utstyrt med lysdioder og lyser vakkert om kvelden med en corona-effekt på fasaden.
Haymarkets segl utstråler også art deco med sine symmetriske mønstre, og ser man nøye etter kan man lese bokstavene HAY. Focus utarbeidet forslag og tekniske løsninger på begge segl, som ble plassert på to ulike steder på fasaden. Høyst opp på fasaden som vender mot Högtorget plasserte vi et gyllent segl som ble utstyrt med lysdioder og lyser vakkert om kvelden med en corona-effekt på fasaden.
På baldakintaket over hovedinngangen har vi montert et Haymarket-skilt med frittstående bokstaver.
Bokstavene er laget av metall med gullfoliert innside for en gyllen effekt, og på kvelds- og nattestid lyser bokstavenes kontur med en varmhvit LPFlex-slynge.
Haymarkets profilering ut mot Kungsgatan består av ubelyste frittstående bokstaver som er laget av messing og kantene er bøyd ut for å skape ytterligere en dimensjon på skiltet
Focus har ogsÃ¥ levert skilt til restauranten Paul’s, som flytter inn i første etasje pÃ¥ hjørnet Hötorget/Kungsgatan. Skiltene til Paul’s er ogsÃ¥ gullfolierte og utstyrt med LPFlex-teknikk.
Vi er selvfølgelig stolte og takknemlige over oppdraget, og synes skiltene tydelig fremhever hotellets karakter. Trenger du hjelp fra Sveriges fremste skiltdesignere for å finne den riktige følelsen for ditt varemerke, må du gjerne kontakte oss. Om du vil oppleve hotellet, så foreslår vi at du bestiller et rom på Scandics hjemmeside.