• FRA NULL TIL RIKSDEKKENDE PÅ 40 DAGER
    Effektiv omprofilering av 74 Cerverabutikker

I løpet av de siste fem årene har ledelsen for Cervera vært på en dramatisk forandringsreise, fra tradisjonell spesialisthandel til moderne, helintegrert detaljhandelfirma. I 2017 fikk bedriften, som i 2015 ble oppkjøpt av investeringsfondet Accent Equity, en helt ny, betydelig renere og mer innbydende profil. En omprofilering som ble gjennomført i samarbeid med FocusNeo.

Cerveras markedssjef Erika Dalle:

“Vi hadde allerede gjennomført en økt koordinering av et tidligere sortiment med lite utvalg, og våren 2017 igangsatte vi et helt nytt profilprogram som bedre skulle gjenspeile vår virksomhet og våre verdier. Vår omprofilering var total, fra logo og farger til fasadeskilter, dekor, innredning og kampanjemateriale.”

Fra Luleå i nord til Malmö i sør.

Et viktig mål var å lansere det nye Cervera samtidig over hele landet. Med 74 butikker fra Luleå i nord til Malmö i sør innebærer dette en stor utfordring i praksis. Erika Dalle igjen:

“Våren og sommeren 2017 planla vi gjennomføringen av den nye profilen i minste detalj. Et tidskrevende moment var å forberede for helt nye fasadeskilter som både må tilpasses varierende arkitektur og forutsetter samråd med bygningseiere, sentrumslinjer og så videre. Det innebar mye jobb for oss, men fremfor alt for FocusNeo som leverte både skilt og foliering. Men det gikk veldig smertefritt. De startet i slutten av august, og var ferdige i midten av oktober. 74 butikker på seks uker! Et par franchiseenheter fikk litt mer tid, men de var ferdige før jul.”

Fra kjempeportaler til småskilt

Allerede under vinteren 2016/2017 ble en pilotbutikk fullført i Norrtälje der Cerveras markedsteam sammen med ansvarlige hos reklamebyrået Silver og FocusNeo kunne prøve ulike løsninger før den store utrullingen.Stig Johansson var prosjektansvarlig hos FocusNeo:

“Da vi fikk oppdraget begynte vi å studere forutsetningene og utarbeide tegninger for den respektive butikken, utvendig og innvendig. Vi brukte standardmoduler så langt det gikk, men forutsetninger og mål varierer enormt, fra store portaler til foliering og småskilt på trange innendørssentre. Våre ulike team dro fra Stockholm, Göteborg, Malmö, Luleålandet og Småland, og brukte i snitt 1–2 døgn på hvert sted. Det gamle ble revet ned, og det nye ble montert. Så snart en butikk var ferdig startet neste, og jobben med innvielse og kampanjeskilting startet.”

OM CERVERA

Prosjektledelse
Stedsvurderinger
Analyse
Rådgivning
Ateliérbearbeidelse
Håndtering av byggetillatelser
Konstruksjonstegninger
Produksjon
Lagerbeholdning
Logistikk og frakt
Montering
Dokumentasjon

X