Kunde: NK Stockholm

Wayfinding som forbedrer shoppingopplevelsen

Kunde: NK Stockholm

Ny wayfinding-strategi for Nordens
mest eksklusive varehus

Varehuset NK er en shoppingdestinasjon i verdensklasse sentralt i Stockholm. NK ble allerede innviet i 1915 og er tegnet av den kjente arkitekten Ferdinand Boberg. I dag har NK Stockholm seks etasjer fylt med prestisjetunge merker som Hermès, Hugo Boss og Balenciaga, førsteklasses service, gastronomiske matopplevelser og regnes som det ledende varehuset i Norden med en betydelig andel utenlandske besøkende.

En kompleks utfordring
Kompleksiteten i bygget sammen med forsinket analog wayfinding gjorde at besøkende følte at det var vanskelig å finne den rette veien – et problem som blant annet gjorde at personalet måtte fungere mer som guider i stedet for å selge produktene sine. FocusNeo fikk i oppgave å utvikle en strategi for analog wayfinding som støtter den kommersielle virksomheten og gjør det lettere for førstegangsbesøkende å orientere seg og finne veien. Skiltingen skulle også reflektere NKs merkevareidentitet og tilpasse seg byggets historiske karakter.

Analysen legger grunnlaget
Vi gjennomførte en nøye analyse av blant annet kundestrømmer og besøkendes adferd og intervjuet ansatte for å finne viktige innsikter som kan hjelpe oss med å identifisere problemområder. Vi utviklet en strategi som tar utgangspunkt i at avdelingskategorier tildeles over etasjer, samt for å styrke referansen i rulletrapper og legge til tydeligere stedsskilting.

Eksklusiv og bærekraftig skilting
Etter et grundig designarbeid utviklet vi en helt ny analog skilting i et unikt, fleksibelt skiltsystem laget i eksklusive materialvalg. Vi laget en komplett serie med piktogrammer tilpasset NKs visuelle identitet og klarte å gjenbruke mye av NKs eksisterende skilting for å handle bærekraftig og holde kostnadene nede. Den nye skiltingen gjør det lettere for besøkende å finne frem, og de ansatte opplever at antallet kunder som spør om vei har gått radikalt ned. Vårt arbeid er også grunnlaget for utviklingen av digital wayfinding ved NK.

Kunde:
NK Stockholm

Hva:
Wayfinding

När:
2023

Hvor:
SVERIGE

Se relaterte case

Wayfinding

Kunde:
NK Stockholm

Hva:
Wayfinding

När:
2023

Hvor:
SVERIGE