Kunde: HYDRO

Implementering av en global rebranding

Kunde: HYDRO

Implementering av en
global rebranding

Etter oppkjøpet av Sapa, verdens ledende aluminiumsekstruderingsselskap, la den norske aluminiumsgiganten Hydro ut på en ny reise med en ny visuell identitet. Etter en grundig anskaffelsesprosess ble FocusNeo valgt som partner for å administrere skiltutrullingen av den nye profilen på tvers av flere kontinenter.

I 2017 ble Sapa kjøpt opp av Hydro for å bli Hydros nye forretningsområde Extruded Solutions. Et stort skritt fremover for Hydro som førte til en global fornyelsesprosess, en ny visuell identitet og en rebranding av mer enn 150 kontorer og produksjonssteder rundt om i verden. På grunn av størrelse og skala var rebranding-oppgaven kompleks med mange interessenter involvert og høye krav til åpenhet og sikkerhetsrutiner.

Ny visuell identitet gjenspeiler nordisk arv

Designet av det Oslo- og New York-baserte arkitekt- og designfirmaet Snøhetta, beholder Hydros nye logo det karakteristiske «seilet» fra tidligere logoer for å gjenspeile selskapets norske arv og forretningskontinuitet. Det mer moderne utseendet anerkjenner også fornyelsen av Hydro som selskap.

Et storstilt prosjekt rundt om i verden

Implementeringen sto overfor flere store utfordringer med sin kompleksitet. Hvert kontor og område har sine egne unike forhold, som stiller høye krav til effektiv prosjektledelse, lokalkunnskap og veletablerte sikkerhetsrutiner. I tillegg var prosjekttidsrammen begrenset da den nye identiteten skulle lanseres på en fast dato sammen med den nye skiltingen. FocusNeo administrerte rebrandingen av 13 fasiliteter inkludert prosjektledelse og tilpassede løsninger for ekstern og intern skilting. Prosjektet ble utført i nært samarbeid med vårt globale partnernettverk, og brukte lokale fagfolk for å sikre alle felttjenester. Den nye identiteten og de første tegnene ble avslørt samtidig på seks steder på tre kontinenter.

Kunde:
HYDRO

Hva:
GLOBAL REBRANDING

När:
2017-2018

Hvor:
International

Byrå:
SNOHETTA

Se relaterte case

Branding

Kunde:
HYDRO

Hva:
GLOBAL REBRANDING

När:
2017-2018

Hvor:
International

Byrå:
SNOHETTA